Pierwszym stałym połączeniem między Budą i Pesztem był most łańcuchowy zbudowany z inicjatywy specjalnie dla tego celu powołanego stowarzyszenia zgrupowanego wokół hrabiego Istvana Szechenyi.
Most ten ma dlugość 300 m i jego stalowa konstrukcja była w roku 1848 światowym osiągnieciem technicznym.
Plac, a może raczej rondo na pierwszym planie znajduje się na wylocie z tunelu pod wzgórzem zamkowym, którego budowę
ukończono w 1857 roku.
Konstruktorem tego mostu był angielski inżynier Tierney William Clark a budowniczym jego krajan Adam Clark.
Wycofujący się w lutym 1945 Niemcy wysadzili wszystkie mosty, w tym most łańcuchowy, który ponownie podniesiono w 1949 podobno pod kierownictwem Erno Gero budzącego postrach zastępcy Rakosiego - komunistycznego dyktatora.
W 1870 wybudowano kolejkę na wzgórze zamkowe nazywaną przez mieszkańców "Siklo".
Zdjęcia i komentarz: Jan Hejczyk
|